REFLEKSI
MAKRO PENGAJARAN
MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( JAWI)
TAHUN : 1 KENANGA
BILANGAN MURID :
23 Orang
MASA : 12.30 – 1.00 PM (30 Minit )
TAJUK : Perkataan dua sukukata terbuka dan
tertutup.
PENGENALAN
Syukur, Alhamdulillah.. akhirnya dapat juga saya menyiapkan tugasan yang
diberikan oleh pensyarah e- learning saya iaitu Dr. Abd. Kadir Bin Ariffin.
Walaupun pada masa rakaman makro pengajaran ini hampir dengan cuti akhir tahun,
namun dapat juga dilaksanakan dengan bantuan kawan. Mungkin terdapat beberapa
kelemahan berbanding kekuatan dalam makro pengajaran ini, insyaalah dengan
refleksi yang akan saya huraikan nanti dapat membantu saya memperbaikinya di
masa pengajaran yang akan datang.
KEKUATAN
Saya merasa amat berpuas hati kerana di sepanjang pengajaran dan
pembelajaran berlaku, murid kesemuanya menumpukan sepenuh perhatian. Walaupun
masa pada ketika itu merupakan waktu yang sangat aktif untuk mereka kerana
hampir dengan waktu balik. Samada mereka akan membuat bising atau mungkin ada
yang tertidur.
Saya telah menjalankan sesi makro
pengajaran ini mengikut rancangan pengajaran harian yang telah saya sediakan
sebelum ini dengan sepenuhnya. Permulaan pengajaran iaitu sebagai set induksi dengan
menunjukkan gambar bagi menarik perhatian. Kelihatan murid berminat dengan
gambar yang di pamerkan serta menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru
dengan baik. Langkah seterusnya, penggunaan kad imbasan dapat mengekalkan
konsentrasi murid. Penglibatan mereka juga amat menggalakkan walaupun menjawab
secara beramai-ramai.
Di antara kekuatan lain yang dapat dikesan dalam saya menjalankan makro pengajaran
tersebut ialah ketegasan dan kelantangan suara. Suara yang lantang sememangnya
memudahkan murid mendengar seterusnya membantu pemahaman murid terhadap apa
yang disampaikan oleh guru. Di samping itu, kelantangan suara juga menunjukkan
ketegasan dalam menyampaikan sesuatu. Ini akan memberi kesan kepada tumpuan dan
fokus murid. Murid akan lebih tertumpu kepada penyampaian isi pelajaran tanpa
menghiraukan gangguan-gangguan lain. Ketegasan dalam menyampaikan pelajaran
juga akan membuatkan murid lebih hormat kepada guru.
Kejelasan ketika memberikan arahan juga merupakan kekuatan yang saya
kenalpasti ketika sesi pengajaran tersebut. Kejelasan penyampaian memainkan
peranan ketika menyampaikan isi pelajaran. Ini memainkan peranan dalam
kefahaman murid. Hal ini sangat berkaitan dengan tindakan susulan murid. Arahan
yang diberi jelas, memudahkan murid faham, seterusnya melakukan tugas mengikut
arahan dan panduan yang diberikan. Tindakan susulan oleh murid yang tepat
menunjukkan kefahaman murid terhadap apa yang telah saya sampaikan. Ini terbukti
pada kertas soalan yang telah dijawab oleh murid. Setelah pemeriksaan dibuat
boleh dikatakan kesemua murid dapat menjawab soalan yang diberi.
KELEMAHAN
Kelemahan dan kekurangan yang saya kenal pasti dalam tugasan makro pengajaran
saya ini ialah kurangnya aktiviti yang
melibatkan keseluruhan murid. Ini dapat saya lihat melalui sikap beberapa orang
murid yang kelihatan seperti bosan dan ada juga di antaranya yang menguap.
Tiada aktiviti yang menggunakan pergerakan murid mungkin menyebabkan keadaan
ini berlaku.
Seterusnya kekurangan aktiviti menjadikan
pengajaran terlalu singkat sehingga berlebihan masa. Saya dapati masih ada lagi
masa walaupun pada ketika itu merupakan langkah penutup di mana murid telahpun
selesai menjawab soalan yang diberi. Saya terasa seperti hilang punca
memandangkan masa ada lagi 5 minit sebelum loceng berbunyi. Sebagai memenuhi
masa tersebut saya telah memberikan murid tugasan di masa cuti sekolah dengan meminta murid membeli
buku kerja latihan jawi yang terdapat di kedai buku.
LANGKAH MENGATASI
Setiap kelemahan dan kekurangan yang dikesan memerlukan penambahbaikan
bagi meningkatkan kualiti pengajaran pada masa akan datang. Berdasarkan
kelemahan dan kekurangan dalam tugasan makro pengajaran yang telah saya
lakukan, penambah baikan yang perlu dilakukan ialah merancang pembelajaran
dengan lebih teliti dan kemas.
Sepatutnya saya memilih strategi pengajaran dan pembelajaran merujuk
kepada kaedah dan teknik mengajar, yang meliputi cara-cara melaksanakan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Apa yang telah saya lakukan kepada murid
adalah terlalu minima, hanya beberapa orang murid sahaja yang terlibat ketika
menjawab soalan. Teknik pengajaran yang perlu saya gunakan ialah main peranan.
Kad-kad imbasan diberikan kepada murid dan murid berperanan untuk mencantumkan
sukukata supaya menjadi perkataan yang betul. Mengeja sukukata secara kelas,
kumpulan kemudian secara individu. Ini dapat mengelakkan murid dari menjadikan
pengajaran tersebut membosankan sehingga ada yang mengantuk. Di samping itu
akan dapat menjadikan masa dipergunakan dengan secukupnya.
Assalamualaikum.
ReplyDeleteYang baik dicontohi, yang lemah sama-samalah kita baiki.
Terima kasih..
DeleteAssalamua'laikum...
ReplyDeleteKita mudah mengkritik orang lain mengajar.Bila kita mengajar dan melihat sendiri pengajaran kita, kitapun ada kelemahan sendiri.Sama-samalah kita membaikinya.Tahniah, cantik latar belakang blog ni.Sejuk mata memandang. :)
Waalaikummussalam..terima kasih..
ReplyDelete